Dotaz:
Součástí "Shromáždění per rollam " musíme mít i volbu nového člena Kontrolní komise, jeden stávající člen odstupuje. Stačí vyvěsit předem na nástěnku ve vstupním vestibulu Volební lístek, aby se do něho kandidáti napsali do určitého data (např. 7 - 10 dnů) a o kandidátech se hlasovalo součástí per rollam?
Odpověď:
Domnívám se, že popsanému postupu žádné zákonné ustanovení nebrání. Je však třeba zkontrolovat znění stanov, zda pro tuto situaci nestanoví něco jiného.
Nejprve si dovolím stručně shrnout, za jakých podmínek je v současné době možné per rollam (tj. mimo zasedání) hlasovat.
Dle ust. § 1211 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, lze hlasovat per rollam, pokud řádně svolané shromáždění není způsobilé se usnášet. Osoba, která je oprávněna shromáždění svolat, pak může v písemné formě navrhnout, aby vlastníci jednotek rozhodli o týchž záležitostech mimo zasedání. V jiných případech lze navrhnout přijetí rozhodnutí mimo zasedání, pokud to připustí stanovy.
Za současné pandemické situace platí ve vztahu k právnickým osobám (tj. i SVJ) až do konce roku 2020 zvláštní opatření dle zákona č. 191/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského soudního řádu.
Práva a povinnosti plynoucí z těchto opatření vznikají jen v době trvání mimořádného opatření při epidemii, v jehož důsledku je znemožněno nebo podstatně znesnadněno konání zasedání orgánu právnické osoby, nejdéle však do 31. prosince 2020, pokud nebude stanoveno jinak.
Dle ust. § 19 citovaného zákona může nyní orgán právnické osoby hlasovat mimo zasedání i tehdy, pokud to nepřipouští jeho zakladatelské právní jednání (v případě SVJ stanovy). Další podmínky takového hlasování, plynoucí ze zákona či stanov, však nejsou tímto ustanovením zákona dotčeny.
Tolik tedy k obecným možnostem hlasovat per rollam.
Dle ust. § 1211 odst. 3 občanského zákoníku pak platí, že návrh na rozhodnutí per rollam musí obsahovat (mimo jiné) návrhy jednotlivých usnesení. V případě volby nového člena kontrolní komise je tedy logicky třeba, aby návrhy jednotlivých usnesení zahrnovaly i jména konkrétních kandidátů.
Navrhnout kandidáta by mělo být umožněno všem členům SVJ. Proto by o této možnosti měli být prokazatelně a včas vyrozuměni, a to nejlépe obvyklým způsobem.
Je třeba tak učinit v dostatečném předstihu, aby vlastníci jednotek měli dostatek času vyjádřit se a aby bylo možné jména navržených osob uvést do návrhu na rozhodnutí per rollam.
Nastíněný postup je dle mého názoru možný, pokud mu nebrání stanovy. Z opatrnosti bych pouze doporučila lhůtu nastavit spíše v rozmezí 10 až 15 dnů a kromě vyvěšení informace na nástěnce SVJ bych doporučila adresovat písemné oznámení o možné kandidatuře každému členovi SVJ zvlášť dopisem, případně e-mailem, pokud je to u některých členů obvyklý způsob komunikace. Poté, co se sejdou kandidáti, je možno je doplnit do návrhu usnesení – hlasovacího lístku, který bude dále předán členům pro realizaci hlasování mimo zasedání.