dnes je 18.5.2024

Input:

č. 2720/2012 Sb. NSS; Místní referendum: přípravný výbor

č. 2720/2012 Sb. NSS
Místní referendum: přípravný výbor
k § 9 zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů
k § 829 až § 841 občanského zákoníku ve znění zákona č. 509/1991 Sb.
I. Právní pojem „přípravný výbor“ a „zmocněnec přípravného výboru“ používají vedle § 9 zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu, další veřejnoprávní předpisy. Přípravný výbor je v nich koncipován jako účelové sdružení osob s dočasným účelem (uspořádání referenda, vzniku nové církve registrací, vzniku nové politické strany nebo hnutí registrací, vzniku občanského sdružení registrací) bez právní subjektivity, se zákonem přiznanou procesní způsobilostí, které ze svého středu ustanoví zmocněnce, tj. osobu oprávněnou za sdružení jednat (§ 9 zákona č. 22/2004 Sb., § 9 zákona č. 118/2010 Sb., § 10 zákona č. 3/2002 Sb., § 6 zákona č. 424/1991 Sb., § 6 zákona č. 83/1990 Sb.).
II. Obecný právní rámec účelového sdružení osob vymezují předpisy soukromého práva, konkrétně § 829 až § 841 občanského zákoníku. Mezi právní úpravou sdružení - přípravného výboru v občanském zákoníku a v zákonu o místním referendu je vztah úpravy obecné a zvláštní. Pro otázky neřešené ve zvláštním předpisu platí obecná právní úprava občanského zákoníku.
III. Pro změnu počtu členů přípravného výboru i osoby zmocněnce přípravného výboru platí obecné pravidlo stanovené v § 836 odst. 1 občanského zákoníku, podle něhož není-li ve smlouvě stanoveno jinak, rozhodují účastníci o obstarání společných věcí jednomyslně.
(Podle usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 7. 2012, čj. 57 A 49/2012-38)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č. 27/2005 Sb. ÚS (sp. zn. IV. ÚS 223/04).
Věc: Přípravný výbor pro konání místního referenda proti městu Krásno o vyhlášení místního referenda.

Navrhovatel se svým návrhem ze dne 4. 7. 2012 domáhal vydání rozhodnutí, kterým by soud nahradil rozhodnutí zastupitelstva a rozhodl o vyhlášení místního referenda o stavbě mateřské školky dle návrhu přípravného výboru a to otázky: „Jste pro výstavbu nové mateřské školy ,Hrádeček' (plně vybavené) za 18 milionů Kč v lokalitě ,Nad Hřištěm' a její případné financování úvěrem?“
Návrh odůvodnil tím, že 24.4. 2012 byl městu Krásno doručen návrh přípravného výboru společně s podpisovou listinou obsahující 238 podpisů. Vzhledem k marnému uplynutí lhůty dle § 12 odst. 3 zákona č. 22/2004 Sb., kdy město Krásno nesdělilo v příslušné 30denní lhůtě zmocněnci přípravného výboru žádné nedostatky v podaném návrhu, považoval navrhovatel tento návrh za bezvadný a očekával, že zastupitelstvo obce návrh projedná na svém nejbližším zasedání. Zastupitelstvo obce tento návrh projednalo na svém zasedání dne 14. 6. 2012. K návrhu přijalo usnesení, že dosud neuplynuly lhůty dle zákona č. 22/2004 Sb., tudíž o vyhlášení referenda ještě nelze hlasovat. V souvislosti s projednáváním tohoto usnesení promluvila na jednání i zmocněnkyně přípravného výboru, která prohlásila, že je konání místního referenda zbytečné a je lepší se domluvit přímo s vedením města. Přípravný výbor v reakci na toto vystoupení zmocnění paní V. P. zrušil a zmocněnkyní ustavil Mgr. I. V. Navrhovatel se domnívá, že marné uplynutí 30denní lhůty zakládá povinnost hledět
Nahrávám...
Nahrávám...